5 tiltak for trivsel på jobb
Lovverket sier at jobben skal være helsefremmende, som er et ambisiøst krav, men ingen umulighet. Ved å skape trivsel på en arbeidsplass er vi mange hakk nærmere målet.
Bloggens formål er å gi ledere og andre interesserte innblikk i hva som debatteres og forskes på innen ledelse og arbeidshelse.
Den inneholder flere nyttige tips som du fritt kan bruke i din arbeidshverdag.
God lesing! 😊
Ønsker du ferske oppdateringer av bloggen på e-post:
Lovverket sier at jobben skal være helsefremmende, som er et ambisiøst krav, men ingen umulighet. Ved å skape trivsel på en arbeidsplass er vi mange hakk nærmere målet.
For å få et stabilt lavt sykefravær, kreves det systematisk jobbing over tid; med både individuell oppfølging av ansatte med sykefravær og det psykososiale arbeidsmiljøet (inkludert ivaretakelse av ansatte som er på jobb). I denne bloggen har vi fokus på den individuelle oppfølgingen av ansatte med sykefravær.
Å klage kan ha både positive og negative effekter på organisasjonskommunikasjon. Konstruktiv klaging – eller strukturerte muligheter for ansatte til å si sine bekymringer – gir verdifull tilbakemelding for å forbedre arbeidsprosesser, produkter og tjenester, og bør derfor oppmuntres. Utlufting og kronisk klaging har både fordeler og ulemper for den...
Gode ledere styrker sine medarbeidere og bygger teamstrukturer som gir næring til det beste i mennesker.
God ledelse er avhengig av den tiden vi lever i og all forskning hittil tyder på at ledere bør legge vekt på å være relasjonsorienterte og gjerne med en dæsj visjonær endringsorientering (Transformasjonsledelse).
Ledelse handler blant annet om å påvirke andre. Påvirkningen kan skje ved bruk av lederens stillingsbestemte makt, men ledere med relasjonelle ferdigheter, øver innflytelse i kraft av den personen de er, enn den stillingen de innehar.
Etter pandemien har sykefraværet økt og blitt værende høyt. Arbeidsgiverne sliter seg i håret og bestemmer seg veldig raskt at de skal følge opp sykefraværet tettere enn tidligere for å få det ned.
Bloggen er et utdrag av et innlegg Ayelet Fishbach hadde i tidsskriftet Harvard Business Review.
Væksthus for ledelse har foretatt en undersøkelse blant 22 ledere ansatt i danske kommuner og regioner, og et utvalg av deres under- og overordnede. Målet for undersøkelsen var å analysere deres faktiske handlinger i flere vellykkede og kritiske situasjoner. Deres holdninger til ledelse eller formelle kunnskap var ikke en del av undersøkelsen....
Vår erfaring er at det ikke er noen kvikk fiks å redusere sykefraværet på en arbeidsplass, spesielt hvis sykefraværet har vært jevnt høyt over flere år. ...Men det lar seg gjøre. I denne bloggen setter vi fokus på 7 virksomme grep i kulturen som kan gi lavt sykefravær.