Lederblogg

Bloggens formål er å gi ledere og andre interesserte innblikk i hva som debatteres og forskes på innen ledelse og arbeidshelse. 

Den inneholder flere nyttige tips som du fritt kan bruke i din arbeidshverdag.

God lesing! 😊


Ønsker du ferske oppdateringer av bloggen på e-post:

Vår erfaring er at det ikke er noen kvikk fiks å redusere sykefraværet på en arbeidsplass, spesielt hvis sykefraværet har vært jevnt høyt over flere år. ...Men det lar seg gjøre. I denne bloggen setter vi fokus på 7 virksomme grep i kulturen som kan gi lavt sykefravær.

Aldri før har utvikling av ledere og ledergrupper vært viktigere. Arbeidslivet og ansatte stiller andre krav til ledelse nå enn tidligere. Nye generasjoner med arbeidstakere ønsker ofte å bli mer sett og ha en større grad av frihet.

Forskning viser at de mest effektive enheter, grupper og team er de med psykologisk trygghet. De er god på å videreutvikle hverandres ideer, de arbeider mer effektivt og har lite gjennomtrekk av ansatte.

I en hektisk hverdag er det lett å bli feig. Det er enklere og gi og ta imot tilbakemeldinger når tilbakemeldingskulturen er sunn.....men hva er en sunn tilbakemeldingskultur?

På mange arbeidsplasser er det vanskelig å rekruttere og beholde flinke arbeidstakere, sykefraværet er høyt, ledere opplever de har liten tid til ledelse, blir slitne og medarbeiderne opplever lite støtte og tilbakemeldinger fra sin nærmeste leder. En ond sirkel har oppstått. Vi har stor medfølelse med de som sliter, derfor ønsker vi å gi noen tips...

Balansegangen mellom det å ta hensyn til den som har nedsatt arbeidshelse/er syk, arbeidsoppgavene, kolleger og bedriftens økonomi kan være en stor utfordring for nærmeste leder. Det gjelder spesielt i tilfellene der den ansatte har lange og hyppige fravær.

Har du blitt oversett på møter? Blir du sablet ned i debatter uten at du helt kan gjøre rede for hva som skjedde? Har du kolleger som unngår å hilse på deg? Blir du latterliggjort? ......."Slå" tilbake!