Medarbeideres opplevelse av hva som er dårlig ledelse

11.01.2025

Boken «En medarbejders bekendelse om ledelse» er skrevet av organisasjonspsykolog Louis Dinesen, cand.mag. i lærings og endringsprosesser Stephen Holst og journalist Katrine Asp-Poulsen. Den bygger på intervju av tusenvis av medarbeidere og mellomledere fra ulike bransjer i offentlige og private organisasjoner, i en periode på mer enn 10 år.

Ifølge forfatterne er boken et oppgjør med mere end 100 års ledelsestenking, hvor ledere og ledelseseksperter har hatt definisjonsretten over, hva god ledelse er. Denne boken gir medarbeidernes taletid og viser, hva de sier til hverandre og deres nærmeste, når arbeidslivet er utfordrende.

Boken setter fokus på de usunne kulturene og uhensiktsmessige strukturer som kan oppstå, hvis ikke medarbeidere i fellesskap får være med på å håndtere uverdige forhold. I arbeidslivet er det mange problemer som kunne ha vært unngått, hvis de oppdages og håndteres i tide.

Meningen med boken er ikke å peke på dårlige ledere, men heller å peke på noe ved praktisk ledelse som må bli bedre, for å oppnå økt psykologisk trygghet på arbeidsplassen; det vil si å fremme en forståelse av viktigheten av integritet og moral i ledelsen.

Ifølge forfatterne er det skapt et gap mellom ledelse og medarbeidere som skyldes mangel på medarbeiderinvolvering:

Ledere mangler evne til å involvere medarbeidere tidlig og gi dem ansvar for fellesskapet, og dette gjøres best ved at alle behandler hverandre med verdighet og med respekt for menneskets grunnleggende integritet, sier Louise Dinesen.

Boken viser hva medarbeidere snakker med hverandre om når de snakker om ledelse. Det er et vindu til de hemmelige vitnesbyrdene som man sjelden får tilgang til.

I tillegg viser den hva som skal til for å forebygge problemer og hva som skjer innad i organisasjonen når medarbeidere snakker om ledelse – og om ledelse – over kaffe, i hemmelige samtaler og etter møter.

De 6 største frustrasjonene medarbeidere har med ledelsen

Mange medarbeidere har gitt opp alt snakk om ledelse og har dårlig erfaring med at ledelse og medarbeiderundersøkelser endrer noe. Mange opplever at mye ledelse (f.eks. strategier, beslutninger og initiativer) produseres og kommuniseres uten at de ser konkrete resultater eller føler noen praktisk eller positiv effekt i det daglige arbeidet.

Lederne har ikke samme autoritet hos sine medarbeidere som før, og hvis vi skal beholde og rekruttere medarbeidere, mener forfatterne at lederne må praktisere nye ledelsestilnærminger.

Her er en liste, ifølge boken, over de 6 største frustrasjonene hos medarbeiderne:

#1: Ledernes manglende bevissthet om at ledelsestiltak kan ha bivirkninger og kan oppleves som umenneskelige.

#2: Lederutvikling som medarbeidere aldri føler effekten av – eller er involvert i.

#3: Involvere medarbeideres perspektiver uten at medarbeidere blir informert om hva som ble gjort med deres innspill.

#4: Utvikle retningslinjer, prosedyrer, spilleregler og prosesser som er dumme.

#5: Stresstiltak som ikke endrer kulturen, men søker pseudoløsninger på alvorlige problemer.

#6: Samtaleverktøy er inkludert i 1:1-samtaler, fremfor vanlige dialoger mellom leder og medarbeider.

6 råd til ledere

En arbeidsplass der forholdet mellom ledelse og medarbeidere ikke fungerer, bidrar til utvikling av stress, stressreaksjoner, kriser og til slutt konflikter. Disse tingene kan forebygges i forholdet mellom ledelse og medarbeidere.

Louise Dinesen, en av forfatterne i boken, har gitt disse 6 rådene til ledere for å involvere medarbeiderne, før de starter sin egen lederutvikling:

  1. Spør hva som mangler og hva som bør være mer av – men spør også når ansatte synes ledelse fungerer.
  2. Spør ansatte hva de ville endret eller gjort noe med hvis de var ledere – be dem dele inn i kort og lang sikt.
  3. Lytt til de ansatte, men husk å komme tilbake og fortelle dem hva du brukte de ansattes innspill til.
  4. Skape et godt klima mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelse basert på inkludering, respekt og takknemlighet for hverandre.
  5. Invester tid i uformell ledelse og sosiale sammenkomster som ikke styres av lederteknikker og verktøy.
  6. Bruk tid på å utvikle de verdighetsskapende arbeidsplassene, der alle har hverandres verdighet på hjertet. Det handler om å sette normer, gi alle ansvar og jobbe for at alle skal behandle hverandre med verdighet og respekt.

Hvordan vi lytter til ansatte og hvordan vi kan gjøre det, er akkurat det boken gir svar på i alt fra perspektiver på lederutvikling, 1:1-samtaler, fellesmøter, nye initiativer, i forbindelse med problemer og stress i organisasjoner, med mer.