Endring og omstilling
Tre hovedtyper endringsprosesser
ENDRING I ORGANISASJONSSTRUKTUR
Endring i organisasjonsstruktur er kanskje det vanligste virkemidlet ledelsen griper til når de ønsker å endre virksomheten.
Eks.: Nye enheter eller sammenslåing av enhetet
ENDRING AV ARBEIDSPROSESSER
Når omorganisering er et grep for effektivisering, er dette i mange sammenhenger begrunnet i endring av arbeidsprosesser og digitalisering. Offentlige virksomheter og bedrifter kan effektivisere og forbedre ved å endre måten oppgaver blir løst på.
Eks.: Kutte ut et ledd i en sakskjede, utvikle selvbetjeningsløsninger eller digitalisere arbeidsprosessen slik at man frigjør personalressurser som kan benyttes til å løse andre oppgaver, nye lokaler og nye budsjettkrav.
ENDRING I BEMANNING OG KOMPETANSE
I en tid med endring i budsjett- og kompetansekrav, blir det ekstra viktig med strategisk bruk av personalressursene. For en del virksomheter og bedrifter vil det også innebære nedbemanning.
Et dårlig utnyttet årsverk er svært kostbart - spesielt over tid. Arbeidsgiver må ha en oversikt over "kompetansebeholdningen" i forhold til fremtidige krav.
Endringsledelse, strategisk kompetansestyring/-påfyll og eventuell nyrekruttering er viktige elementer her.
Ta kontakt for mer informasjon eller en uforpliktende prat